دسته
بقيع
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 88554
تعداد نوشته ها : 102
تعداد نظرات : 6
Rss
طراح قالب
GraphistThem272

امام خامنه‌اي(مدظله‌العالي):
برجسته‌ترين و نمايان‌ترين خصوصيت عاشورا، همين فداكاري و شهادت است؛ ولي در ماجراي عاشورا حقايق ديگري هم وجود دارد.(6/9/90)

پرونده مفتوح آر-كيو -170
   پس از اينكه نيروهاي مسلح توانمند جمهوري اسلامي ايران توانستند با جدال بي‌سابقه سايبري الكترونيكي با كارشناسان نظامي آمريكا، واپايش(كنترل) هواپيماي فوق مدرن بدون سرنشين آمريكا را از دست آن‌ها خارج كنند و در اقدامي اعجاب‌آور، آن را به‌سلامت در خاك ايران فرود آورند، عمليات تبليغاتي دو طرف آغاز شد. در كنار اين عمليات، ايران مباحث ديپلماتيك و حقوقي آن را با احضار سفير سوئيس، حافظ منافع آمريكا در ايران و شكايت به سازمان ملل دنبال كرد. سفير سوئيس پس از احضار به وزارت خارجه ايران گفت حرفي براي گفتن ندارد و شكايت ارائه شده به سازمان ملل هم در حال پيگيري است. در عمليات تبليغاتي هم در رفتار مقامات آمريكايي سردرگمي كامل مشهود است. آن‌ها در اين حوزه دو مشكل اساسي داشتند: 1- با از دست دادن اين هواپيماي فوق پيشرفته و پيامدهاي آن چه كنند؟ از دست دادن اين هواپيما براي آن‌ها آنچنان سنگين و باورنكردني بود كه ابتدا حاضر نبودند به آن اعتراف كنند و پس از اعتراف هم اعلام كردند هواپيما پس از سقوط، منهدم شده و چيزي از آن باقي نمانده است. 2- براي اين سؤال ايران و افكار عمومي جهان كه مي‌پرسند: «اين هواپيما در آسمان ايران چه مي‌كرده است؟» چه پاسخي دارند؟ رفتار ايران در هر دو مسئله، تعيين‌كننده است. در بحث اول، پاسخ تاحدودي مشخص است و در بخش اثبات دستيابي ايران به هواپيماي مذكور و سالم بودن آن نيز كارهايي انجام گرفت. در بحث دوم هم پاسخ براي ايران و افكار عمومي جهان روشن است هر چند آمريكايي‌ها تلاش مي‌كنند، آن را طور ديگري القا كنند. هواپيما با تجاوز به حريم هوايي ايران مشغول جاسوسي بود. اين اقدام خصمانه و تجاوزكارانه آمريكا از لحاظ حقوق بين‌الملل و مباحث نظامي، اين حق را براي ايران ايجاد مي‌كند كه پاسخ اين تجاوز را بدهد. آمريكايي‌ها با يك اتهام كاملاً كذب و واهي درباره ترور سفير عربستان در واشنگتن، تهاجم شديد تبليغاتي عليه ايران به راه انداختند و اين ادعاي دروغ را به سازمان ملل كشاندند، پس نمي‌توانند با شكار هواپيمايشان به‌وسيله ايران، موضوع را پايان‌يافته تلقي كنند. مردم ايران با شكار اين هواپيما خوشحال شدند، اما به واكنش در اين حد راضي نيستند!
بحران بدهي چالش جدي اتحاديه اروپا
   گروه ترجمه - پايگاه اينترنتي بيزينس‌ويك 12 دسامبر 2011 (21 آذر) در مقاله‌اي به تأثير بحران بدهي اروپا بر چالش‌هاي تحريم نفتي ايران پرداخت و نوشت: نوسان قيمت نفت در حالي صورت مي‌گيرد كه نگراني‌ها از عدم توانايي اروپا در مهار بحران بدهي افزايش يافته است. در عين‌حال، قرار است ايران در نشست اوپك در اين هفته موضوع كاهش توليدات نفتي را مطرح كند. وزير اقتصاد آلمان اظهار داشته سياست‌گذاران حوزه يورو بر اجراي سريع تصميمات هفته گذشته به‌منظور تقويت قوانين بودجه تمركز خواهند كرد. رستم قاسمي، وزير نفت ايران، گفت برخي اعضاي سازمان اوپك بايد توليدات نفتي خود را كاهش دهند تا با بازگشت نفت ليبي و افزايش توليد عراق، فضا متعادل‌ شود. پيش‌بيني مي‌شود اوپك سهميه توليد خود را در نشست 14 دسامبر تغيير ندهد. بهاي نفت خام براي تحويل در ماه ژانويه 31/99 دلار است كه با 10 سنت كاهش رو‌به‌رو شد. پس از افزايش 15 درصدي نفت خام در سال 2010، قيمت‌ها 7/8 درصد افزايش يافته است.
   در پايان مقاله آمده است: در واقع، فضاي كنوني و افزايش قيمت نفت در هفته دوم پس از افزايش تنش‌ها با ايران كه دومين صادركننده بزرگ اوپك به‌شمار مي‌رود، به وجود آمده است. سياست‌گذاران حوزه يورو بر اجراي بسته مورد توافق خود در هفته گذشته متمركز خواهند شد تا قوانين بودجه‌اي خود را تقويت و 200 ميليارد يورو (267 ميليارد دلار) براي مقابله با بحران يورو تأمين كنند. اتحاديه اروپا بايد بر اتخاذ سياست‌هاي مؤثر تمركز كند؛ زيرا اين اتحاديه بايد اعتماد از دست رفته بازارهاي اقتصادي و سرمايه‌گذاران در سطح جهان را دوباره جلب كند.
   اخبار و تحليل‌ها: از محتواي مقاله چنين برمي‌آيد كه هرچند كشورهاي اروپايي تمايل دارند همسو با سياست‌هاي آمريكا گام بردارند؛ اما در تحريم نفتي ايران با چالش‌هاي جدي اقتصادي و به‌ويژه در پالايشگاه‌هاي خود براي جايگزيني نفت ايران با چالش فني روبه‌رو هستند. 
       
سياست‌هاي سوخته آمريكا در برخورد با ايران
  سايت شوراي روابط خارجي آمريكا با اشاره به سير تحريم‌ها عليه جمهوري اسلامي ايران، اين راهبرد را ناكارآمد خواند و نوشت: عدم موفقيت سياست تحريم نه‌تنها نمي‌تواند مانع پيشرفت ايران شود؛ بلكه تهران را براي انجام اقدامات عليه غرب آماده مي‌كند.
   اين سايت در ادامه با اذعان به انجام عمليات‌هاي مختلف خرابكاري در ايران ‌نوشت: علاوه بر تحريم‌ها، غرب براي مقابله با اين تهديدات ايران از اقدامات مخفيانه مانند استفاده از ويروس‌هاي رايانه‌اي استفاده كرده وليكن اين تلاش‌ها اقداماتي اساسي عليه ايران را در پي نداشته است.
سايت مذكور در ادامه، تنها راه مقابله با ايران را اقدامات تروريستي دانست و در اين زمينه نوشت: تنها گزينه معتبر براي به تأخير انداختن برنامه هسته‌اي ايران، بمب‌گذاري است! اما چه كسي مي‌داند رئيس‌جمهور اوباما چه خواهد كرد؟
   اين سايت در عين‌حال، اعمال تروريستي را براي متوقف ساختن ايران بي‌اثر دانست و نوشت: استفاده از زور، با وجود هياهوي موجود در واشنگتن، تهديد معتبري نيست و مسئولان ايراني، اين را مي‌دانند.
آل‌سعود رفتني‌ است
  پايگاه النخيل در مطلبي با عنوان «آل‌سعود و چالش‌هاي داخلي» آورده است: مقامات آل‌سعود ممكن است بتوانند بر دشمنان سياسي خود غلبه كنند؛ اما تغييرات اجتماعي، خطر بزرگي براي رژيم كنوني به‌شمار مي‌رود.
   اين پايگاه نوشت: جامعه عربستان به سبب ورود فناوري‌هاي جديد و شبكه‌هاي اجتماعي اينترنتي در حال مدرنيته شدن است. شكاف زيادي ميان مردم و خاندان حاكم به‌وجود آمده است؛ زيرا خاندان سعودي، مشروعيت خود را از علماي وهابي افراطي مي‌گيرند.
   اين پايگاه مي‌افزايد: نقش علماي وهابي، مشروعيت‌بخشيدن به تصميمات پادشاه و اطرافيانش است كه در مقابل، آل‌سعود نيز دست آن‌ها را باز گذاشته است. هيئت موسوم به امر به معروف و دارالفتواي عربستان، چشم خود را بر روي فساد آل‌سعود بسته و جام قهر خود را بر سر مردم بي‌گناه ريخته است كه اين مسئله سبب شده مردم خود را قرباني اقدامات آل‌سعود و علماي وهابي بدانند.
   پايگاه مذكور آورده است: تغييرات در عربستان حتمي است؛ زيرا آل‌سعود، جانشين خدا در زمين نيستند و هر اقدامي كه انجام دهند، سبب نخواهد شد كه تا ابد باقي بمانند.
آمريكا در سراشيبي سقوط قرار دارد
   فريد زكريا، تحليل‌گر برجسته شبكه سي‌ان‌ان، گفت: اكنون كشور آمريكا در زمينه تجارت و كسب‌وكار، رتبه چهارم جهان را به خود اختصاص داده و طبق تحقيق ديگري، آمريكا در رتبه پنجم جهان از لحاظ تجارت و كسب و كار قرار دارد و كشورهاي كوچكي مانند سنگاپور و فنلاند در اين زمينه از آمريكا سبقت گرفته‌اند. تحليل‌گر سي‌ان‌ان افزود: به هرحال آمريكا در حال سقوط است و بخش اصلي اين سقوط در دهه اخير بوده است.
   زكريا ادامه داد: تنها پنج سال قبل، آمريكا از لحاظ ساخت‌وسازهاي زميني در 10 كشور برتر جهان جاي داشت و اكنون آمريكا در اين زمينه در رتبه بيست‌وچهارم جهان قرار دارد و در ساخت و سازهاي هوايي نيز از رتبه دوازدهم به سي‌ويكم تنزل كرده است. گذشته از اين‌ها، آمريكا از لحاظ تعداد فارغ‌التحصيلان در سال، اولين كشور جهان بود كه از اين نظر هم به رتبه چهارم سقوط كرده و دانش‌آموزان اين كشور در آزمون‌هاي بين‌المللي كه بين كشورهاي پيشرفته برگزار مي‌شود، رتبه آخر را كسب مي‌كنند. شمار آمريكايي‌هايي كه مدرك مهندسي دارند نيز از سال 1989 تا سال 2000، 11 درصد كاهش يافته است.
استفاده از ماهواره كاهش يافت
  جانشين فرماندهي نيروي انتظامي در گيلان به طرح امنيت اخلاقي اشاره كرد و گفت: اين طرح تا زدودن زشتي‌هايي كه در جامعه، مردم را آزار مي‌دهد، جزو مأموريت‌هاي پايان‌ناپذير نيروي انتظامي است.
   وي ادامه داد: با وجود تمام سختي‌هاي اين طرح و مقاومت‌هايي كه توسط عده‌اي در برابر آن انجام مي‌شود، طرح امنيت اخلاقي ادامه مي‌يابد.
   رادان با بيان اينكه امسال اجراي طرح امنيت اخلاقي از تهران بزرگ آغاز شده است، تصريح كرد: اين طرح پس از چند روز در ديگر استان‌هاي كشور گسترش پيدا كرد.
   جانشين فرماندهي نيروي انتظامي، گيلان و مازندران را از استان‌هايي برشمرد كه طرح امنيت اخلاقي در آن‌ها به اجرا درآمده و خاطرنشان كرد: مردم در اين استان‌ها به ناهنجاري‌هاي وارداتي معترض بودند و در طرح دريا اقدام‌هاي بسيار شايسته‌اي صورت گرفت تا تمام افراد بتوانند از اين موهبت استفاده كنند. برخورد با ماهواره‌ها در مرحله نخست به‌صورت علني صورت گرفته و در مرحله بعدي با ديگر ماهواره‌ها نيز برخورد شد.
   رادان با اظهار رضايتمندي از كاهش درصد استفاده از گيرنده‌هاي ماهواره، اذعان داشت: استفاده از گيرنده‌هاي ماهواره نسبت به گذشته كاهش محسوسي داشته است.
         
اخبار كوتاه

   *  پس از اينكه يك كارمند تلويزيون دولتي موريتاني، شيعه‌شدن خود را اعلام كرد، مديران اين شبكه او را تهديد كردند كه اگر از تصميمش صرف‌نظر نكند، از كار بركنار خواهد شد! همچنين پدر اين كارمند تازه شيعه‌شده كه در مكه اقامت دارد، در تماس با وي اعلام كرد اگر به مذهب سابقش بازنگردد، او را از كشور عربستان سعودي اخراج خواهند كرد!
   *  رسانه‌هاي خبري قطر در جريان افتتاحيه دوره بازي‌هاي ورزشي عربي سال 2011 كه دوحه ميزبان آن است، نقشه‌اي ناقص از فلسطين را به نمايش گذاشتند كه در آن، فلسطين را تنها به مرزهاي كرانه باختري و نوار غزه محدود كرده بود! به‌دنبال اين اقدام قطر، جوانان عرب در سايت اجتماعي فيس‌بوك، خشم خود را از اين اقدام اعلام كردند.
   *  انديشكده «بلفر» آمريكا در گزارش اخير خود فاش كرد شبكه القاعده در عراق ساخته و پرداخته دولت آمريكاست. اين گزارش، آمريكا را «مسئول تهديد القاعده عليه امنيت عراق» دانست و ظهور و گسترش اين شبكه را نتيجه تجاوز نظامي آمريكا به عراق برشمرد؛ تجاوزي كه باعث گسست و فروپاشي عراق شد.
   *  برخي سايت‌ها با انتشار عكسي از ديدار چند روحاني با جوانفكر نوشتند: در ديدار چند روز گذشته تعدادي روحاني با جوانفكر، وي به آن‌ها مجله خاتون هديه داد! اين در حالي است كه وي به دليل انتشار همين مجله و برخي تخلفات ديگر در دادگاه محكوم شده كه البته حضور نيروي انتظامي براي جلبش نيز با حاشيه‌هايي همراه بوده است.
   *  صداي آمريكا گفت: بازگشت سربازان آمريكايي به كشور پس از سال‌ها حضور در عراق براي اين نيروها بسيار خوشايند و آرام‌بخش است ولي شرايط بد اقتصادي و افزايش بيكاري، آنان را نگران كرده و در حالي كه بسياري از سربازان و افسران به زندگي نظامي خود باز مي‌گردند، بودجه ارتش كاهش يافته و آينده آنان نيز نامعلوم است؛ در نتيجه، اشتياق بازگشت به وطن با نگراني از آينده شغلي در هم آميخته است.

 
  فايل (هاي) پيوستي :

دسته ها :
سه شنبه 22 9 1390 10:23
X