دسته
بقيع
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 88555
تعداد نوشته ها : 102
تعداد نظرات : 6
Rss
طراح قالب
GraphistThem272

مجمع عمومي سازمان ملل متحد قطعنامه پيشنهادي عربستان در محكوميت طرح ادعايي ترور سفير عربستان در واشنگتن را تصويب كرد. در رأي‌گيري انجام‌شده 106 رأي موافق، 9 رأي مخالف و 40 رأي ممتنع ارائه شد. در اين قطعنامه، طرح ادعايي ترور سفير عربستان در واشنگتن محكوم شده و از ايران خواسته شد همكاري كند. در اين مصوبه به‌صراحت از ايران به‌عنوان عامل ترور ياد نشده و مسئوليت آن متوجه تهران نشده است.

«عبدالله المعلمي»، سفير عربستان در سازمان ملل متحد، در سخنراني پيش از رأي‌گيري گفت: اين قطعنامه عليه ايران نيست؛ لذا از تهران مي‌خواهيم از آن حمايت كند و اتباع ايراني تحت تعقيب در ماجراي ترور سفير سعودي در واشنگتن را تسليم دادگاه كند. وي همچنين ايران را متهم كرد كه در برنامه‌ريزي براي انفجار سفارت عربستان سعودي در منامه و پل ملك فهد(بين بحرين و عربستان) دخالت داشته است.

در مقابل، «محمد خزاعي» نماينده ايران در سازمان ملل، ادعاي عربستان را رد كرد و از اعضاي مجمع عمومي خواست به قطعنامه پيشنهادي عربستان رأي ندهند. «سرگئي كاريف»، معاون نماينده روسيه در سازمان ملل، هم در سخناني اعتراض‌آميز گفت: در سال گذشته شاهد بسياري از اقدامات عليه ديپلمات‌ها بوديم؛ ولي كسي پيش‌نويس قطعنامه‌اي را به مجمع عمومي ارائه نكرد. وي قطعنامه پيشنهادي عربستان را رد كرد؛ زيرا حداقل از عبارت «توطئه مورد ادعا»‌ استفاده نكرده و اصل «همه بي‌گناه هستند مگر اينكه جرم آن‌ها ثابت شود» را ناديده گرفته است.

در اين ميان، نكته قابل توجه اين است كه اصل مسئله را آمريكايي‌ها با طرح ادعاي دروغي براي عربستاني‌ها آماده كردند و تا زمان تصويب آن در مجمع عمومي سازمان ملل به‌شدت از آن حمايت مي‌كردند؛ اما در نهايت از 193 عضو مجمع عمومي 106 عضو رأي موافق به آن دادند، يعني نزديك به نيمي از اعضا اين ادعا را نپذيرفتند و جالب اينكه كشورهاي روسيه، چين، كوبا و ونزوئلا و اكوادور جزو مخالفان بودند. افزون بر اينكه اين قطعنامه به هيچ وجه الزام‌آور نيست. اين رأي ضعيف، حاكي از آن است كه نتوانست مرهم زخمي باشد كه در شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌ بر پيكر آمريكا نشست.


دسته ها :
دوشنبه 30 8 1390 7:32
X