دسته
بقيع
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 88572
تعداد نوشته ها : 102
تعداد نظرات : 6
Rss
طراح قالب
GraphistThem272

 

مسگري

مسگري يكي از حرفه هاي سنتي است كه در آن صنعتگر با چكش كاري روي مس با ابزارهاي مختلف ،ظروف متنوعي همچون سيني،ديگ،مجمعه،پارچ و... مي سازد

روش كار:در گذشته و پيش از گسترش صنعت،صنعتگران شمش مسي را از ذوب ضايعات مسي و  نورد آن با چكش كاري ،تهيه مي كردند.و به طور عمده صنعتگران اين حرفه ورقه ساز ويا مسگر بودند.

مسگران ورقه ساز،صنعتگراني بودند كه از ضايعات و شمش هاي مس ورقه مس را تهيه مي نمودند.ايشان شمش هارا كوبيده و يا با دستگاه نورد،به صورت ورقه درآورده و به قطعات مختلف مي بريدند.صنعتگران مسگر نيز ورقه هاي آماده را از مسگران ورقه ساز تهيه نموده و به صورت ظروف مورد نياز مردم توليد مي نمودند.

امروزه به دليل رشد صنعت، حرفه ورقه سازي منسوخ شده و صنعتگران مس هاي آماده را به صورت رول و يا صفحات گرد(همانند نان لواش)از بازار و به صورت آماده كه در كارخانه توليد شده است ،تهيه مي نمايند.

روش مسگر ي به طور كلي در سراسر ايران يكسان مي باشد و در چهار مرحله به ذيل مي توان آن را خلاصه نمود:

1-برش ورقه هاي مسي2-آتش كاري3-چكش كاري 4-سفيدكاري

تاريخچه و قدمت

بر اساس كشفيات باستانشناسي در منطقه قزوين و اشياء فلزي بدست آمده در گنج تپه واقع در خوروين(در نزديكي قزوين)و تپه هاي باستاني بوئين زهرا سابقه صنايع فلزي را مي توان به هزاران سال قبل نسبت داد.

از تاريخچه مسگري در قزوين اطلاعات دقيقي در دسترس نيست وليكن با توجه به اينكه قزوين در دوره صفويه يكي از پايگاههاي حكومتي(پايتخت)به شمار مي آمده ،اين هنر نيز همانند ديگر صنايع دستي در منطقه شكوفا مي شود ،به طوري كه يكي از مراكز اصلي توليد مسگري در ايران تا مدتها شهر قزوين بوده است.

همچنين با توجه به تحقيقات ميداني و مصاحبه هاي به عمل آمده با اساتيد هنر-صنعت مسگري،اين حرفه در قزوين بيش از چندين سده قدمت دارد،چرا كه مسگري به صورت سينه به سينه از پدران به فرزندان انتقال يافته است و طبق بررسي هاي به عمل آمده، اساتيد در قيد حيات كه هم اكنون به اين حرفه در بازار مسگرهااشتغال دارند،بالاي هفتادسال سن داشته و پدر و جد ايشان نيز صنعتگر اين حرفه بوده اند.

به گفته يكي از فرزندان اساتيد مسگر در بازار مسگرها،زماني كه ظروف تفلون,پيركس ،آلومينيومي و..وچود نداشت مردم براي پخت خوراك و يا حمل و نقل مواد خوراكي مورد نياز خود از ظروف مسي استفاده مي كردند و تا زماني كه احتياج مردم به اين ظروف ملموس بود توليد آن نيز رواج داشت و شهر قزوين نيز بر اساس همين نياز و با توجه به كيفيت توليدات ظروف مسي از مهمترين مراكز توليد ظروف مسي به شمار مي آمده است.


دسته ها :
يکشنبه 22 8 1390 8:35
X