دسته
بقيع
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 88284
تعداد نوشته ها : 102
تعداد نظرات : 6
Rss
طراح قالب
GraphistThem272


نشريه اخبار و تحليل‌ها شماره 3835 چهارشنبه 14 اسفند ماه 1392 

 

سرمقاله

دو اهميت شعار

آيت‌الله مهدوي‌كني، رئيس مجلس خبرگان رهبري، روز گذشته در آغاز پانزدهمين نشست مجلس خبرگان رهبري، با اشاره به سياست‌هاي كلي اقتصاد مقاومتي كه چندي پيش امام خامنه‌اي (مدظله‌العالي) ابلاغ كردند، اظهار داشت: «مجلس خبرگان رهبري كه در جايگاه حراست و صيانت از حوزه رهبري قرار دارد، بر اين نكته تأكيد مي‌كند كه شعارها و برنامه‌هاي اصولي كه هر سال از سوي رهبري در تحويل سال بيان مي‌شود، تنها به برنامه‌هاي معمولي، همايش‌ها، سمينارها و سخنراني‌ها محصور نشود، ما سابقه داريم كه براي احترام به آن شعارها، تنها اكتفا به برگزاري مجالس، سخنراني‌ها و همايش كرده‌ايم.» اين بيان نقادانه كه درباره يكي از مهم‌ترين مسائل كشور ايراد شده، بازخواني آن را ضروري مي‌سازد كه به شكل اشاره درباره آن مي‌توان گفت: استفاده از شعار، حركتي جديد و امروزي نيست و از گذشته‌هاي دور وجود داشته و افراد با آگاهي از اهميت آن، در دوره‌هاي مختلف بنا به اقتضائاتي، از آن استفاده مي‌كرده‌اند. شعار از دو اهميت در دو موقعيت برخوردار است: اهميت اول به موقعيتي بازمي‌گردد كه خود شعار بررسي مي‌شود. در اين موقعيت، اهميت شعار به توان برانگيزاننده بودن آن است كه مي‌تواند با حسي كه در افراد ايجاد مي‌كند، آن‌ها را براي يك هم‌آوايي و هم‌نظري ابتدايي متحد كند. اين اهميت در مواردي براي رسيدن به يك هدف متناسب با شعار سر داده شده كفايت مي‌كند. اهميت دوم مربوط به موقعيتي است كه شعار در نسبت با هدفي بررسي مي‌شود كه براي رسيدن به آن بايد مسيري طي شود و طرح شعار، نقطه آغاز اين مسير است. در اهميت دوم، شعار، علامت است نه راه و مسير؛ يعني براي رسيدن به هدف كه شعار آن را مشخص كرده و به‌نوعي آن شعار خود هدف هم محسوب مي‌شود، بايد مسيري طي شود در غير اين صورت، با سردادن شعار هيچ اتفاق خاصي نمي‌افتد و براي رسيدن به هدف بايد راه را طي كرد كه شعار در جاي‌جاي اين راه حضور دارد تا رهرو راه را گم نكند و به‌سوي هدف نهايي راهنمايي شود. آنچه كه آيت‌الله مهدوي‌كني به آن انتقاد كردند، باقي‌ماندن در موقعيت اول شعاري است كه با هدف خاصي ارتباط دارد كه براي رسيدن به آن، بايد مسيري را طي كرد. تمام اسامي كه امام خامنه‌اي (مدظله‌العالي) در سال‌هاي گذشته براي هر سالي انتخاب كردند، در زمره اهميت دوم و موقعيت خاص آن است كه متأسفانه در بيشتر اوقات، با آن برخوردي به اقتضاي اهميت اول شده است. اهميت اقتصاد مقاومتي كه موقعيت دروني انقلاب و مسائل بين‌المللي آن كه ريشه در دشمني با انقلاب دارد، آن را مضاعف كرده، ايجاب مي‌كند كه برخورد با آن، با اهميت نوع دوم باشد تا اميد به كارآمدي آن افزايش يابد و تضمين شود. ان‌شاء‌الله

ترجمه

سخنان ضدايراني و ضدفلسطيني نتانياهو در آيپك

گروه ترجمه - خبرگزاري رويترز 5 مارس 2014 (14 اسفند) در مقاله‌اي به سخنراني نخست‌وزير رژيم صهيونيستي در نشست سالانه آيپك در مورد ايران و فلسطين پرداخت و نوشت: بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير اسرائيل[رژيم صهيونيستي]، روز سه‌شنبه به آمريكا و ديگر قدرت‌هاي جهاني هشدار داد كه به ايران اجازه حفظ توانايي غني‌سازي اورانيوم داده نشود و مصرانه از فلسطيني‌ها خواست در صورتي كه خواهان صلح هستند، اسرائيل را به‌عنوان كشوري يهودي به رسميت بشناسند. نتانياهو يك روز پس از گفت‌وگو با اوباما در كاخ سفيد، در سخنراني خود در نشست آيپك (لابي طرفدار اسرائيل) از انتقاد صريح از باراك اوباما پرهيز كرد؛ اما بر اختلاف‌‌نظرهاي جدي با وي، در مورد ديپلماسي هسته‌اي آمريكا در قبال ايران تأكيد كرد. نتانياهو با توجه به فشار براي نجات تلاش‌هاي صلح خاورميانه با ميانجي‌گري آمريكا، تأكيد كرد آماده صلحي تاريخي با فلسطيني‌هاست؛ اما هيچ امتيازي را پيشنهاد نكرد.

در ادامه مقاله آمده است: يك مقام آمريكايي گفت: «اوباما روز دوشنبه به‌طور خصوصي به نتانياهو فشار آورد به رفع اختلاف‌ها در هفته‌هاي آينده كمك كند.» نتانياهو مخالفت جدي خود را با احتمال تحقق توافق‌ نهايي كه در آن، همچنان ايران ظرفيت ساخت بمب هسته‌اي را داشته باشد، اعلام كرد و گفت كه تمام اين ظرفيت‌ها را بايد از بين برد و فشار بر ايران بايد افزايش يابد. وي افزود:‌ »متأسفانه قدرت‌هاي مهم جهاني در مورد دادن توانايي غني‌سازي به ايران صحبت مي‌كنند. اميدوارم آن‌ها چنين اقدامي انجام ندهند؛ زيرا اين موضوع، اشتباهي بزرگ خواهد بود و ايران را به قدرتي در آستانه ساخت تسليحات هسته‌اي تبديل مي‌كند.» نتانياهو با مضمون تمايل به حمله به تأسيسات هسته‌اي ايران به‌عنوان آخرين حربه و تأكيد بر اصول مهم صلح با فلسطيني‌ها گفت كه «من هر آنچه بايد، در دفاع از كشور يهودي اسرائيل انجام خواهم داد.» اما نخست‌وزير جنگ‌طلب اسرائيل كه به مانع‌آفريني در گفت‌وگوهاي هسته‌اي با ايران متهم است، از تهديد مستقيم جمهوري اسلامي ايران امتناع كرد.

در پايان مقاله آمده است: نتانياهو در مورد فلسطيني‌ها گفت كه خواهان توافق با آن‌هاست. اسرائيل گفت‌وگوهاي صلح با فلسطيني‌ها را ماه ژوئيه با كمك آمريكا آغاز كرد. نتانياهو گفت كه «زمان آن رسيده كه فلسطيني‌ها نفي تاريخ را متوقف كنند. درست همان‌طور كه اسرائيل آماده به رسميت شناختن كشور فلسطيني است، فلسطيني‌‌ها بايد آماده به رسميت شناختن كشوري يهودي باشند.» در عين حال، نتانياهو صلح را پاداش و مزيتي براي اسرائيل و كشورهاي متخاصم عربي خواند و گفت كه صلح به شكوفايي در منطقه منجر خواهد شد؛ استدلالي اقتصادي كه مي‌تواند مخالفت تندروهاي اسرائيلي را در صورت تحقق توافق با فلسطيني‌ها كاهش دهد. يك مقام دولت اوباما گفت كه «اين از معدود مواردي است كه وي براي توافق صلح ديدگاهي مثبت ارائه كرد.» هرچند نفوذ آيپك همچنان قوي است؛ اما تلاش مي‌كند كه نشان دهد اثرگذاري خود را پس از مخالفت كاخ سفيد با تصويب تحريم‌هاي جديد عليه ايران در كنگره از دست نداده است. نتانياهو در سخنراني خود، فعالان طرفدار فلسطين را براي منزوي‌سازي اسرائيل از طريق جنبش فشار و تحريم خريد كالاهاي اسرائيلي محكوم كرد. اين جنبش در اروپا پيشرفت‌هايي داشته، اما در آمريكا تأثير چنداني نداشته است.

اخبار و تحليل‌ها: نتانياهو با تكرار مخالفتش با مذاكرات هسته‌اي، به‌گمان خود براي غربي‌ها زمينه‌ و فرصت فشار بيشتر بر ايران را فراهم مي‌كند، اما غربي‌ها و به‌ويژه آمريكا با آگاهي از خطوط قرمز ايران، احتياط مي‌كنند تا مواضع افراطي نتانياهو در روند مذاكرات اخلال ايجاد نكند. آگاهي از اين امر بايد موجب شود تا مسئولان ايراني با اقتدار بيشتر حقوق مسلم ايران را در مذاكرات دنبال كنند. تمايل امروز نتانياهو براي به نتيجه رساندن مذاكرات سازش، بر خلاف گذشته كه به آن بي‌اعتنا بود، ناشي از وضعيت بحران‌زده منطقه‌ است كه گمان مي‌كنند موقعيت فلسطيني‌ها تضعيف شده حال آنكه طرف صهيونيست‌ها ملت ستمديده فلسطين هستند نه رهبران سازشكار و سست‌عنصر؛ از اين رو با وجود تلاش‌هاي موجود، احتمال سازش ضعيف به نظر مي‌رسد.

اخبار 

ادعاي جديد يك روزنامه وابسته به سعودي‌ها

روزنامه فرامنطقه‌اي «الشرق الاوسط» در ادعايي جديد درباره مسائل سوريه نوشت: شبه‌نظاميان شيعه عراقي سپاه «بدر» به كمك حزب‌الله و ارتش سوريه در منطقه قلمون شتافته‌اند.

اين روزنامه افزود: شبه‌نظاميان شيعه سپاه «بدر» به شكل گسترده در جبهه‌هاي مختلف قلمون به‌ويژه در دو جبهه «ريما و السحل» با هدف ياري ارتش و حزب‌الله براي مقابله با تروريست‌ها ديده شده‌اند. ارتش سوريه ديروز، دو منطقه ياد شده را آزاد كرد.

اما سپاه بدر اين اتهامات را بي‌اساس خواند و حضور اعضاي خود را در سوريه منتفي دانست.

همزمان با اين اخبار، تروريست‌ها نيز از تشكيل يك اتاق عمليات متشكل از چهار گروه «فجر الشام، احرار الشام، جبهه النصره و جنبش حزم» براي آزادسازي جنوب شهر حلب خبر دادند.

در بيانيه اين اتاق عمليات آمده است: اتاق عمليات ما از چهار گروه ياد شده با هدف كشتن كافران - به‌گمان وي- ارتش نصيري و شبه‌نظاميان شيعه براي پاكسازي جبهه جنوبي حلب تشكيل شده است و آن‌ها بايد منتظر ضربه‌هاي سخت ما باشند.

به صدا درآمدن زنگ هشدار در برخي مدارس!

متأسفانه به‌تازگي برخي اخبار از مدارس كشور به گوش مي‌رسد كه بايد از آن‌ها به‌عنوان زنگ خطري براي نظام آموزش و تربيت كشور ياد كرد. در همين راستا، گفته مي‌شود در برخي از مدارس يكي از استان‌هاي مركزي كشور، تعدادي از دانش‌آموزان مشروبات الكلي و لوح‌هاي مستهجن در مدرسه‌هاي خود توزيع مي‌كنند و اين در حالي است كه گفته مي‌شود برخي از مسئولان اين مدارس نيز در جريان اين موضوع هستند؛ اما با اين دانش‌آموزان برخوردي نمي‌كنند. اين اتفاق در حالي رخ مي‌دهد كه مسئولان آموزش و پرورش هم تاكنون در جهت مقابله با اين افراد اقدامي نكرده‌اند.

به هر صورت، با توجه به نقش اساسي مدرسه در تعليم و تربيت كودكان، نوجوانان و جوانان كشورمان و همچنين با عنايت به اين نكته كه متأسفانه اخباري از اين دست پيش‌تر هم منتشر شده بود، به نظر مي‌رسد كه بايد نهادهاي متولي و به‌ويژه وزارت آموزش و پرورش هر چه سريع‌تر اقدامات مقتضي را براي جلوگيري از تكرار حوادث اينچنيني انجام دهند.

اخبار روزانه   

*در حالي كه برخي نشريات از حضور وزير ارشاد در جلسه هفته آينده كميسيون اصل 90 مجلس در پي شكايت از وي خبر داده‌اند؛ روزنامه آرمان، جمعي از افراد حقيقي را به عنوان شاكي معرفي كرده و روزنامه آفتاب يزد از شكايت نمايندگان مجلس از وي خبر داده است. البته اين تناقض‌گويي، پايان كار اين روزنامه‌هاي مدعي اصلاحات در پوشش اين خبر نبود به طوري كه روزنامه آرمان پا را فراتر گذاشته و شاكيان را تندروهايي خوانده كه با برخي از نمايندگان مجلس همگام شده‌اند!

* گفته مي‌شود «محمدرضا خاتمي» دبيركل حزب منحله مشاركت، قرار است در دومين سفر استاني خود (پس از سفر به شهركرد) براي شركت در گردهمايي اصلاح‌طلبان، روز پنج‌شنبه و جمعه اين هفته به زاهدان سفر ‌كند و در تالار فردوسي دانشگاه سيستان‌و‌بلوچستان به سخنراني بپردازد.

* روزنامه صهيونيستي «جروزالم‌پست» در خبري مدعي شد: هواپيماي خطوط هوايي تركيه كه از استانبول به مقصد بمبئي در حركت بود، شب گذشته به‌دليل وخامت حال يك مسافر و نياز مبرم وي به درمان،‌ در تهران فرود اضطراري كرد. جروزالم‌پست نوشت: «مسافران اسرائيلي هواپيما را ترك نكردند و پس از يك ساعت و درمان بيمار مذكور، هواپيما تهران را به مقصد هند ترك كرد.»

* انتخاب مهندس «تبادار» به‌عنوان چهره ماندگار در بوشهر كه به دنباله‌روي از بهزاد نبوي (زنداني فتنه سال 1388)، محمدرضا خاتمي (فعال فتنه 1388) و خارج‌نشين‌هاي حامي آن‌ها در تحصن مجلس ششم از استانداري استعفا داده و نامه خروج از حاكميت را امضا كرده بود، با اعتراض شديد دلسوزان انقلابي اين استان مواجه شد. يكي از پايگاه‌هاي خبري اين استان نوشت: «آمارها نشان مي‌دهد كه خدمات عمراني ايشان به مراتب كمتر از افرادي مثل «علي افراشته» استاندار بومي و حتي استانداران غير بومي بوده است. يكي به مردم بگويد اقدام شاخص تبادار در زمان استانداري چه بوده است كه باعث شده وي به‌عنوان گزينه چهره ماندگار در هفته بوشهر مطرح شود؟!»


دسته ها :
پنج شنبه 15 12 1392 21:29
X